ANMELDELSE// GODFLESH @ ROCKEFELLER, INFERNO METAL FESTIVAL 2023

todayApril 9, 2023

Background

GODFLESH

Bandet Godflesh, fra Birmingham, spilte konsert på Rockefeller lørdag 7. april. Musikken de spiller er en interessant miks av metall, industri, punk, noise og noe elektronika.
Godflesh består av Justin Broadrick; gitarist, programmerer og vokalist, og bassist B.C. Green. De bruker trommemaskin som perkusjon, og står under konserten på hver sin side av scenen.

Bakerst på scenen er det plassert en skjerm som viser bilder i loop som en del av det sceniske uttrykket. Bildene og musikken komplimenterer hverandre. Noen er rene fargeeksplosjoner, noen er svart-hvitt bilder fra bygater, noen er nærbilder av hender og ansikter og noen av bildene har også religiøse motiver. Et bilde viser skriften ‘cast out all devils’. Lyssettingen er bevegelig, i forskjellige farger og følger musikken.

Musikken er ofte tung og rytmisk, men noen ganger er det fine, nesten vakre melodier som ligger over det tunge bakteppet. Feedback fra gitaren blir også brukt som en del av lydbildet.  Musikken er eksperimentell med hypnotiske gjentagende riff. Noen av de “pene” partiene kan minne litt om Sonic Youth. Vokalen fungerer mest som en del av musikken.

Godflesh snakker ikke med publikum under konserten, de lar musikken gjøre det. Låtene starter ganske raskt etter hverandre, eller glir over i hverandre. Publikummet som har valgt å se konserten er dedikerte og blir dratt med inn i hypnosen. Da konserten er over får Godflesh applaus, og de takker og bukker kort i respons før de går av scenen. Jeg ser gjerne Godflesh igjen, og det må vel være det beste terningkastet.

– Liv-Hilde Siri Dimmestøl

Written by: Hanne Rye Hanssen, Ansvarlig Redaktør radiOrakel

Previous post

Uncategorized

INFERNO SCHEDULE x radiOrakel

radiOrakel er for første gang den offisielle radiokanalen til Inferno Festivalen! Vi kommer til å være tilstede på hele festivalen, og kjører selvsagt også simultanprogram på radiOrakel FM 99,3. Om du ser oss på festivalen, og skulle ønske å slå av en prat, er det bare å huke tak i oss. Vi anbefaler blant annet:   drag musikkbingo på The Hub på fredag fra klokken 14.00 - dette arrangementet er […]

todayApril 5, 2023

0%