play_arrow

keyboard_arrow_right

skip_previous play_arrow skip_next
00:00 00:00
chevron_left
chevron_left
  • cover play_arrow

    radiOrakel Verdens eldste kvinneradio

Intervju

Inger Hannisdal besøker Line’s Lune Landing

todayNovember 6, 2025

Background

Inger Hannisdal med fersk musikk på radiOrakel fm 99,3!

Gikk du glipp av mandagens intervju og album-lytt – får du en ny mulighet i morgen, fredag 7/11-25  mellom kl. 09:00 og 11:00 med Line’s Lune Landing i serien ‘prOrtrettet’ Hannisdal ble nominert av Thea Grant til Kvinnelig, Norsk artist som fortjener mer oppmerksomhet! Strøm fra nettsiden vår når programmet sendes!

Inger Hannisdal på radiOrakel og Lines Lune Landing
Inger Hannisdal besøker Line's Lune Landing på radiOrakel fm 99.3

TO LONG, LONGING, I HAVE LONGED FOR SO LONG // SALTWATER SONGS – INGER HANNISDAL
Fiol, 10.10.2025

Inger Hannisdals fjerde studioalbum, «To long, longing, I have longed for so long // Saltwatersongs» – eller på norsk, «Å lengte, lengter, jeg har lengtet så lenge // Saltvannssanger» – handler om lengsel: om separasjon og tilhørighet, fremmedgjøring og avstand, og om håpet om å komme tilbake og se igjen de vi lengter e er å se, trygge og i god behold.

logo radio player widget web
play_arrow

Verdens eldste kvinneradio

Musikken på plata er for det meste skrevet høsten 2024, og reflekterer en periode med både personlig og geopolitisk sorg. «To long, longing, I have longed for so long // Saltwater songs» er Inger Hannisdals ferde utgivelse, og andre rene soloplate. Hannisdal bruker utvidede teknikker og ulike preparasjoner på fiolinen, men de e er likevel en mer melodi-orientert plate enn hennes forrige soloplate, «Free folk» fra 2023. I motsetning l denne har «To long, longing…» overdubs, spilt inn på kassetter med et Tascam 414 Porta-studio fra 90-tallet som Hannisdal hadde med seg til Libanon, der plata er spilt inn.

Cover_To Long, longing_by Karen Keyrouz
Cover-art by: Karen Keyrouz
Komponert av Inger Hannisdal
Produsert av Inger Hannisdal og Fadi Tabbal.
Spilt inn i Tunefork Studios, Beirut, 15. og 16. mars 2025.
Alle kasse er er spilt inn i Ziad Moukarzel og Anthony Tawil’s studio i Ashrafiye, unntatt hardingfela på 10., som er spilt inn i Oslo.
Mikset av Fadi Tabbal i Tunefork Studios, Beirut.
Mastret av Chris an Obermayer hos Strype Audio, Oslo.
Alle spor komponert av Inger Hannisdal unntatt 4., som også delvis inneholder en fri omskriving av muwashaha «Jalla man qad sawarak», komponist ukjent men ofte tilskrevet Omar Al-Batsh (Aleppo, 1885-1950).
Cover av Karen Keyrouz

Alle kasse ene ble spilt inn i Ziad Moukarzel og Anthony Tawils studio i ‘Ashrafiye’, sier Hannisdal. «Unntatt det siste sporet, «Farvelslått », hardingfela på den spilte jeg inn hjemme i Oslo, bare noen minutter før jeg dro til flyplassen

«Ni talls-portastudioene har fire kanaler med volumkontroll, pitch-kontroll, og en enkel men effektiv EQ, som gjør at de kan brukes som et instrument – man kan manipulere lyden fra kassene live. Jeg lærte det fra Sebastian Palis, en fransk pianist jeg spiller med, men teknikken er kanskje best kjent via Alessandro Cortini fra Nine Inch Nails. Så jeg tok med kassettspilleren i studio og spilte inn fra kassettene jeg allerede hadde tatt opp, og la så fiolin over det igjen. Det var i Tunefork Studios i Beirut, sammen med produsent Fadi Tabbal. Han har ha mye å si for at plata ble det den ble.»

Inger Hannisdal på radiOrakel og Lines Lune Landing foto: Nabeeh Samann
Pressefoto Inger Hannisdal_Photo Nabeeh Samaan

Det å spille inn på kasse er innebærer også å omfavne det uperfekte, og det er en sunn øvelse for en fiolinist. Det er flere lykkelige uhell på plata, lyd-forstyrrelsene på spor 10, for eksempel. Vi prøvde å holde på den filosofien i studio også, la ting oppstå i øyeblikket. Det er ganske mange låter der vi bare gjorde ett take… jeg ville at det skulle føles som en dagbok

/Inger Hannisdal

Musikalsk bærer «To long, longing…» preg av Hannisdals langvarige forhold l Midtøsten og arabisk musikk. Det kan høres både i kvar one-melodiene og, mer subtilt, i hvordan fraser og melodier blir bygget opp. Dette er ikke en imitasjon av lyden av arabisk musikk, men musikk komponert innenfor en logikk som styres av musikalsk tenkning fra Midtøsten. Denne idéen er grunnleggende i Hannisdals særegne musikalske språk, der påvirkning fra arabisk musikk er ledende –  hegemonisk, om man vil være Gramsci-ansk – og former musikken.

Som på Hannisdals tidligere plater, veves det med inspirasjon fra norsk folkemusikk, særlig i spor som «Lyarslått », «Sorgfugl» og «Farvelslått ». På «Eastwards» blir de arabiske referansene kanskje tydeligst – den inneholder også et sitat fra كرﻮ ـﺻ ﺪ ـﻗ ﻦ ـﻣ ﻞ ـﺟ, «Jalla man qad sawarak», en kjent muwashaha fra Aleppo, uten kjent komponist men ofte tilskrevet den syriske komponisten Omar Al-Batsh (Aleppo, 1885-1950).

Inger Hannisdal foto: Nabeeh Samaan og Lines Lune Landing
Inger Hannisdal (Foto: Nabeeh Samaan)

«To long, longing, I have longed for so long // Saltwater songs» kom ut digitalt (streaming og BandCamp) på Hannisdals plateselskap Fiol, fredag 10. oktober, var det med ledsagende slippkonserter i Libanon og Syria (Biblos, Damaskus, Beirut, Naba ye) 9.-18. oktober, og i Norge var det (Kafé Hærverk 2. november, og det er fortsatt mulig å få med seg konserten på Vanntårnet/Nesodden Jazzklubb 11. november). 31. oktober kom albumet ut på vinyl og CD.

Dette albumet som Inger Hannisdal også er en del av – slapp også nylig.’Spove’ heter det og følg med på hvem Hannisdal nominerer til Kvinnelig, Norsk artist som fortjener mer oppmerksomhet! 

Mandag 8:00 pm trending_flat 10:00 pm
Programmer 1:01 am trending_flat 1:01 am
Onsdag 4:00 pm trending_flat 5:00 pm
Fredag 9:00 am trending_flat 11:00 am
Fredag 5:00 pm trending_flat 6:00 pm
Søndag 12:00 pm trending_flat 1:00 pm

Written by: Lines Lune Landing

Previous post

0%