Kvinnelige pionerer i bluesmusikken, del 1 og 2

I de neste to ukenes Radio Folkfest forteller vi historien om hvordan det i 20-tallets Amerika oppsto en plutselig kvinnedominans på et musikkfelt hvor man tidligere hadde nesten utelukkende mannlige aktører: bluesmusikken.

Skjønt dette var en tid hvor Jim Crow-lovene holdt svarte og hvite adskilte, var det særlig ett felt hvor afroamerikanerne hadde mulighet til fritt å uttrykke seg: gjennom musikken. Mens ragtime og jazzen så sin spede begynnelse i New Orleans-områdene, ble blues en viktig uttrykksform rundt om de rurale strøkene i Sør-statene. På 10-20-tallet begynte man å bruke bluesen som del av omreisende vaudeville- og minstrel shows, og kvinnene entret scenen som sangere og låtskrivere. Musikken slo an også blant et hvitt publikum, og de kvinnelige bluesartistene fikk plutselig muligheten til å spille inn musikken sin og bli distribuert til et større publikum enn de i vaudeville-teatrene. Møt The Empress of the Blues, Lady Day, Mother of the Blues og the High Priestess of Soul. Det at de var kvinnelige, afroamerikanske musikere var knapt det eneste oppsiktsvekkende ved dem.

Spilleliste 11.10.10
Nina Simone – Blues for mama
Ma Rainey – Bo Weavil Blues
Ma Rainey – Prove it on me
Bessie Smith – T`aint nobody`s business if I do
Bessie Smith – Need a little sugar in my bowl

Spilleliste 18.10.10
Gladys Bentley – Moanful wailing blues
Billie Holiday – Loveless Love
Nina Simone – Cotton Eye Joe
Nina Simone – Mississippi Goddamn