Gamle Kinshasa, nye triks

Du trodde du visste alt om kongolesisk rumba.

Kongo er et land med mange navn. Nabolandet, Kongo, har en tendens til å gjøre det hele litt mer forvirrende. Det er for ordens skyld store-Kongo det er snakk om denne uka: Den demokratiske republikken Kongo, Kongo-Kinshasa, tidligere Zaïre, enda tidligere belgisk Kongo, senest Moland-og-French Kongo.

Vi har tidligere i Radio Folkefest spilt endel kongolesisk rumba, eller soukous. Rumbaen kommer nemlig ikke direkte fra Kuba, men har oppstått etter et par koloniale kulturutvekslinger mellom landene. Rumbaen ble i sin tid populærmusikk og folkemusikk i Kongo – den var viktig i utviklingen av en nasjonal, kongolesisk identitet på 40- og 50-tallet, i en tid hvor man kunne se enden på koloniherredømmets tid. Med tekster på det lokale, ikke-koloniale fellesspråket lingala ble soukous også frigjøringsmusikk rundt 1960, når kolonimaktene mistet sitt grep om Afrika.

Siden har musikkstilens popularitet strukket seg langt utover landegrensene til Den demokratiske republikken Kongo. Store deler av Vest- og Sentral-Afrika har brukt soukous som dansemusikk gjennom 60-, 70- og 80-årene, og har utviklet sine lokale utgaver av genren.

Lydbildet har naturlig nok endret seg gjennom de siste 50 årene. I dagens Kinshasa finner man de gamle rumbarytmene igjen blant lokale techno- og hiphopvarianter. I en by preget av de siste årenes borgerkrig og statsforfall, er fattigdom et tragisk hverdagsfaktum. Byens kreative elementer har derfor omgått dyre instrumentutgifter ved å bygge sine egne – av skrapmetall, tre og gamle bildeler. Band som Konono no. 1 ble verdenskjente tidligere på 2000-tallet for sin elektriske likembèmusikk.

Belgiske Vincent Kenis er en av disse etnomusiologene som har bragt nåtidens afrikanske musikk til Europa. Som musiker reiste han til Kongo på 80-tallet og spilte med noen av de nevnte rumba-storhetene, blant dem OK Jazzs Franco og Papa Wembe. Han har vært tett knyttet til folkemusikkplateselskapet Crammed Discs siden dens begynnelse, og for dem har han gravd fram en rekke fantastiske musikere fra Afrika og Balkan, som slik har fått sin internasjonel anerkjennelse. Den genredefinerende samleplata The Roots of Rumba-Rock (1991/2006) ble kompilert av Kenis og siden 2004 har han jobbet med «Congotronics»-serien, som er en samling av disse nye, eklektiske skrapmetalltechno-bandene fra Kinshasas slumområder.

Nylig har også etnomusikkjenningen Damon Albarn snust på Kinshasas musikkscene. Tidligere i år kom albumet Kinshasa One Two med nyopprettede DRC Music – et samarbeid mellom Albarn, hans favoritter blant hiphop-produsenter (som Dan the Automator, Marc Antoine, Actress og T-E-E-D), samt et knippe lokale musikere (blant dem Nelly Liyembe and Jupiter Bokondji). Albumet er annonsert som det første i en serie på fem. Inntektene fra albumet går til Oxfams arbeid i regionen.

Til sist i sendingen hører vi den belgisk-kongolesiske rapperen Baloji, som tidligere i år ga ut en nyinnspilling av debutalbumet «Hotel Impala» – på det lokale språket tshiluba. Han er blant de unge ikke-vestlige artistene som verdensmusikkkanalen MTV Iggy har tatt under sin vinge, og samarbeider ofte med de eldre musikerne i Kinshasa – her med Konono no. 1. Her er lyden av gamle og nye Kinshasa, DRC:

Episode 13, sesong 3
Franco & OK Jazz – Oyangani Ngai?
Grand Kalle – Independance Cha-Cha
Zaïko Langa Langa – Zaïko Wa Wa
Antoine Moundanda – Retraitè
Les Bantous des Capitale – Bantous Pachanga
Sam Mangwana – Bana Ba Cameroun
Masanka Sankayi og Kasai Allstars – Wa Muluendu
Kasai Allstars (Animal Collective Refix) – Quick as white
DRC Music – K-town
Baloji og Konono no 1 – Karibu Ya Bintou

Neste uke:
Deilige, ørsmå sanger fra vide verden.

Legg inn en kommentar