Forstadsfunk

Etter forrige ukes sending om afrikansk techno, reiser vi denne uka over dammen – til Brasil og til en musikkgenre som på våre kanter ble popularisert av band som Bonde Do Role og (også denne gangen) britisk-tamilske M.I.A.

Som et kjært barn har genren mange navn, og går som baile funk, funk carioca eller favela («forstads-«) funk. Lydbildet kan forklares som en hiphop-funk-fusjon med en tung rytme- og blåseseksjon, og er en brasiliansk forgreining av 80-tallets Miami Funk.

Samfunnskritiske dansegulv
Favelafunken vokste på slutten av 90-tallet ut fra fattige forsteder i Brasil og tekstene har, selv om det i hovedsak er dansemusikk, en viss politisk brodd. Tekstene omhandler ofte livet i slummen, menneskelig verdighet og rasestolthet, men har fått kritikk for å være både kvinnefiendtlig og voldsforherligende på samme måte som hiphopen. Bailene, dansehallene hvor folk møtes for å høre baile funk, har også vært sentrum for gjengoppgjør, narkotikasalg og annen kriminell virksomhet og ble på starten av 2000-tallet underlagt en hel rekke absurde lover fra politisk hold, som et forsøk på å kontrollere noe styresmaktene mente kun var et ynglested for kriminelle. Dette førte til kraftige reaksjoner både fra musikkmiljøet internt og fra et voksende internasjonalt publikum.

Funk til forstedene
I en genre hvor musikken i all hovedsak formidles via dansegulv og hvor DJ-en er konge, kommer musikerne ofte økonomisk og opphavsrettmessig til kort. Den tyske DJ-en Daniel Haaksman oppdaget dette da han først begynte å høre på baile funken, som over internett hadde overlevd på ulike mikser som ble spredd viralt tidlig på 2000-tallet. Fra hans breddegrader i Berlin var det nærmest umulig å finne navn på artistene som spilte på miksene, og det skulle vise seg at det også var vanlig praksis å ikke gi royalties til funkmusikerne. Haaksman besluttet derfor å lage et eget plateselskap, Man Recordings, hvor de brasilianske utøverne fikk mer rettferdig betalt for sine komposisjoner.

Etter Man Recordings kom den amerikanske DJ-produsenten (og tidligere nevnte M.I.A.-kollaboratøren) Diplo også til å snuse borti favela funken. Dette resulterte i 2008 i filmen «Favela On Blast» og resten er verdensmusikkhistorie.  Rio de Janeiro-baserte Bonde Du Role turnerer verden rundt, og M.I.A. lanserte i 2005 den Diplo-produserte «Bucky Done Gun». Sistnevntes sang er en hyllest til favelafavoritten Deize Tigrona, som med Diplos hjelp også har tilbragt en del tid i Lisboas favelaer med Buraka Som Sistema, kongene av en annen kontemporær klubbgenre som har oppstått i en tidligere portugisisk koloni – den angolske kuduroen – som vi snakket om i forrige ukes sending. Folkefestnettet snører seg sammen.

Spilleliste 13.12.10
Bonde Do Role – Solta O Frango
Edu K – Popuzuda Rock`n`roll, DJ Sandrinho Mix
Edu K feat. Deize Tigrona – Sex-o-matic, DJ Edgar Baile Funk Mix
M.I.A. – Bucky Done Gone
Tati Quebra Barraco – Sucessar