EM i folkemusikk

Europamesterskapet i fotball nærmer seg slutten, og våre to vertsland er forlengst ute av løpet. To østeuropeiske nasjoner som sjelden når toppen av tabellen. Men hvem av dem vinner det tradisjonelle musikkmesterskapet?

Øst-Europa har et folkemusikalsk image-problem. Assosiasjonene går lett til sigøynernes klagende fioliner eller svett og danseframkallende brassorkestre, selv om regionen har et fantastisk mangfold av ulike folketradisjoner. Men det er ikke søkt å sammenligne nabolandene Polen og Ukraina, som blant annet har en politisk fortid som har satt preg på dagens folkemusikk.

Som tidligere Sovjetstater har de begge opplevd at landets tradisjonsmusikk har blitt tatt til inntekt for den kommunistiske saken: den opprinnelige folkemusikken ble undertrykket, mens regimet opprettet generiske statsorkestre som lagde nasjonalromantisk søtsuppe av all tidligere tradisjon. Musikken ble brukt som et verktøy for å forme politisk og nasjonal ideologi hos folket. Men utfallet av musikkkontrollen var ganske forskjellig.

Polen var på 1800-tallet blant trendsetterne innen europeisk folkemusikk. Tradisjonelle genre som mazurka og polonaise ble popularisert av komponister som Chopin, og fra å være dansemusikk for folk på bygdene, tok genrene spranget til hoffmusikk på aristokratiets sammenkomster over hele Europa. Polsen er også polsk, sammen med polkaen. Men kommunisttiden ga den gjenlevende folkemusikken en bismak av statlig kontroll – og en status som uhip klebret seg til tradisjonsmusikken.

Blant de stedene som har beholdt en gammel musikktradisjon, er fjellregionen Podhale. Podhale er Polens sørligste region og omkranset av nasjonalromantikk i den polske folkloren. Stedet er opphav til en rekke musikkgenre som kjennetegnes av seige strenginstrumenter, en klagende sangstil og den lydiske renessanse-skalaen som kan få det hele til å høres litt surt ut, men samtidig suggerende.

Ukrainas gamle musikk gjennomgikk den samme generifiseringen i kommunisttiden som Polen. Her gikk det spesielt utover spillerne av strenginstrumentet bandura, som har hatt en dobbel rolle gjennom ukranisk historie som både nasjonalhelter og fiender av staten som har blitt forfulgt og til og med forsøkt utryddet flere ganger. Banduraen, som er et luttlignende strenginstrument med mellom 6 og 60 strenger, regnes i dag som Ukrainas nasjonalinstrument.

Siden den ortodokse kirken i Ukrania kun støttet a capella-musikk, utviklet landet en rik kortradisjon på 1800-tallet, og mange ukraniske korensembler dro på turnè til russiske hoff på denne tiden. I senere tid ble russisk musikk nært knyttet opp til ukranisk.

Episode 22, sesong 4
Konsonans Retro – Frelekhs no. 5
Polish Radio Polka Band – There´s a tavern in town
The Ukrainian Capella Bandura Band – Kucheriava Katharina (Krøllete Katrine)
Trebunia Family Band – Sabatowe
Brothers Ivan – Betrothed, why do you grieve?
Nina Matvienko – Wild Geese

Neste uke: Norsk folkefestivalsommer!